De werkmaatschappijen hebben elk afzonderlijke subsidiecontracten met verschillende gemeenten en enkele andere opdrachtgevers. De contractuele afspraken en prestaties worden separaat verantwoord. De financiële stromen zijn gescheiden.
De kosten van de bedrijfsvoering worden via een verdeelsleutel ten laste van de werkmaatschappijen gebracht.
In fiscale zin vormen de stichtingen binnen de holding een fiscale eenheid. Dit betekent dat er onderling geen BTW-plicht is. Avedan als geheel heeft de ANBI-status.
Deze wijze van organiseren heeft geleid tot een transparante en zeer efficiënte bedrijfsvoering waardoor meer van de beschikbare middelen terecht komt bij de inwoners.
Het juridisch construct, de organisatievorm, is niet leidend voor het uitvoerend werk.
Dat is zo veel mogelijk dichtbij de inwoners en in samenhang georganiseerd. In de dagelijkse praktijk werken medewerkers uit verschillende stichtingen in Almelo samen in een gebied; met collega’s van andere organisaties en met gemeentelijke collega’s. In de regio gemeenten werken medewerkers van Avedan samen met lokale partijen, al dan niet in geformaliseerde samenwerkingsverbanden. Hiermee wordt een grotere effectiviteit bewerkstelligd.
Werkgebied
Het werkgebied van Avedan omvat de gemeenten Almelo, Wierden, Twenterand, Hellendoorn en Rijssen-Holten. Hier wonen bijna 210.000 mensen.
Governance
Avedan hanteert de Governance code van Sociaal Werk Nederland. De stichting hanteert het Raad van Toezicht model. Dit bestaat uit een raad van bestuur en een raad van toezicht.
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht bestaat uit de volgende personen:
M.A.J. Velthuis, voorzitter, profiel beleid en kwaliteit
H.J. van Zutphen, vicevoorzitter, profiel juridisch
B.H. Offenberg, lid, profiel personeel en organisatie
H.P. Jaspers, lid, profiel sociaal domein en innovatie
B.A.A. Rödel, lid, profiel financiën
Raad van bestuur
De Raad van Bestuur wordt gevormd door I.G. Saris, directeur-bestuurder